Yes, ik ben geslaagd!
Dat riep Emma afgelopen week verrukt uit, nadat ze voor alle zekerheid toch maar even haar mentor een app-je had gestuurd: -Ben ik nu echt geslaagd?- Haar cijferlijst van de laatste toetsweek, die ze binnenkreeg via het systeem Magister, liet het positieve nieuws al wel zien. Maar dit jaar ging alles anders, geen telefoontjes van de mentor, dus vandaar toch even dat app-je met als antwoord: - Ja hoor, Emma, de vlag kan uit! –
De Haarense Emma is een van de leerlingen van het Maurick-college die, als gevolg van de coronacrisis, geen centraal examen hoeft te doen. Of ze daar blij mee is? “Ja, daar ben ik wel blij mee, maar het is ook wel jammer dat we het daardoor niet kunnen vieren: geen LSD (laatste schooldag), geen schoolfeest, geen gala en geen examenfeest. En je kunt ook geen afscheid nemen van docenten, van je klasgenoten en van de school. 4 juni is er wel een landelijke dag voor geslaagde scholieren uitgeroepen, maar ik weet nog niet hoe die er uit ziet.”
Emma vertelt hoe ze de laatste weken werden voorbereid op de toetsweek, waarin ze toch moesten laten zien dat ze het diploma waard zijn. Ze zoekt het even op in haar agenda: “Ja, vrijdag 13 maart. Vanaf die dag ging de school dicht en kregen we de lessen in ons rooster online aangeboden. Alles was gericht op de voorbereiding van die derde proefwerk-week. In het eindexamenjaar wordt alle stof verdeeld, maar –omdat er geen centraal examen zou zijn- werd dit laatste deel voor sommige vakken wel wat moeilijker gemaakt. Ik heb wel wat extra verdieping gehad en boekjes met examenstof doorgewerkt.”
En hoe verliep die proefwerkweek? “De 1,5 meter afstand was natuurlijk bij alles heel belangrijk: bij het naar school fietsen, in de fietsenstalling en bij het naar binnen gaan. We moesten ieder in een vak gaan staan en kregen dan te horen: Lokaal 1 t/m 15 mogen gaan lopen. Er was een heel parcours uitgezet op het schoolplein en ín de school. Je mocht elkaar niet spreken en met 3 personen in één klaslokaal.”
Maar het centraal examen had toch ook op diezelfde manier georganiseerd kunnen worden? “Er zijn natuurlijk veel meer lokalen nodig. Nu werden onze vier vmbo-t-klassen in tweeën verdeeld en waren er twee verschillende toetsen: A en B. Bij het centraal examen moet iedereen hetzelfde krijgen en moet het dus voor iedereen op dezelfde tijd worden afgenomen om te voorkomen dat vragen worden doorgespeeld.” Tja, wellicht is het feit dat er veel meer ruimte en toezicht nodig is wel een belangrijke reden. Afijn, voor Emma zit het er op.
Ze is blij dat ze straks –na een extra lange vakantie- kan beginnen aan de opleiding tot Pedagogisch medewerker aan het Koning Willem I College in Den Bosch. We wensen haar daar van harte veel succes! Maar voor nu: Geniet van je diploma en een hele fijne vakantie!
Enne…. 4 juni gaan we voor jou en alle geslaagden zeker klappen:-)